أخبار عاجلة

الدولار والتجارة وملف سري.. تفاصيل زيارة السيسي لتركيا

الدولار والتجارة وملف سري.. تفاصيل زيارة السيسي لتركيا
الدولار والتجارة وملف سري.. تفاصيل زيارة السيسي لتركيا

 

 

النهاردة الرئيس السيسي في زيارة مهمة جدا للعاصمة التركية اسطنبول وطبعا الزيارة دي وراها اسرار كتيرة جدا خصوصا في الجزء المتعلق بالاستثمار والاقتصاد.. ياتري مصر بتستهدف اية من تركيا.. ومستهدف الاستثمارات بين البلدين توصل لكام

 
زي ما احنا عارفين أن مصر حاليا منفخته علي كل دول العالم، وبتستهدف جذب استثمارات من كل دول العالم علشان يعملوا مشروعات عندنا هنا في مصر، والقيادة السياسية والحكومة بيحثوا حاليا اي منطقة علشان يوقعوا اتفاقيات ثنائية يكون فيها مصالح مشتركة مع الدول.
طيب الريس السيسي بيعمل اية في تركيا. اية اللي مصر هتسفيده من الشراكة مع تركيا؟.
الرئيس عبدالفتاح السيسي بدأ النهاردة زيارة مهمة جدا لزيارة العاصمة التركية أنقرة، والريس هيقابل في الزيارة دي نظيره التركي رجب طيب اردوغان وطبعا في جلسات مهمة هتعقد بين الزعيمين.
الرئيس عبدالفتاح السيسي هيوقع خلال الزيارة علي عدد كبير من الاتفاقيات هتوصل ل 20 اتفاقية بين البلدين، في مختلف المجالات وخصوصا مجالات الاقتصاد والاستثمار بين البلدين، خصوصا أن مصر هيا الشريك التجاري الأول لتركيا في أفريقيا وفي السنين اللي فاتت البلدين عملوا جهود كبيرة لعودة بناء العلاقات الثنائية بين البلدين.
وزي ما احنا عارفين أن مصر حاليا فاتحة باب الاستثمار لكل دول بعد التعديلات الدستورية الكبيرة اللي قامت بيها لتسهيل دخول المستثمرين وإقامة المشروعات عندنا هنا في مصر، وطبعا المستثمرين التركيين طبقا من الطبقات المستهدف استقطابها خصوصا في مجالات الصناعات الهندسية والكيميائية والغذائية والأدوية والتصنيع الزراعي، والمنتجات الورقية والتغليف، والملابس الجاهزة والمنسوجات، والبناء والتشييد، والصناعات الورقية، ومصر بتخطط لجذب استثمارات تركية جديدة بقيمة مليار دولار خلال فترة السنة والنصف اللي جايين، وكمان بتستهدف نمو التبادل التجاري مع أنقرة بنسبة 15% خلال سنتين، علشان التبادل التجاري يؤتقع من 6.3 مليار دولار الي 7.2 مليار دولار .

طيب اية هيا المجالات اللي مصر هتوقع اتفاقيات فيها مع تركيا ؟.
التبادل التجاري اللي مصر بتحاول تعمله مع تركيا هيكون في مجالات كتيرة خصوصا في قطاعات الأسمدة والأسلاك والضفائر الكهربائية والأقمشة والملابس الجاهزة وحديد التسليح والسيارات وزيت الصويا والذرة الصفراء، والأعلاف، والأجهزة المنزلية، والاستثمارات التركية وصلت حاليا ل 3 مليارات دولار. في حوالي في 1700 شركة شغالة عندنا هنا في مصر بتوفر 70 ألف فرصة عمل بشكل مباشر، و 100 ألف فرصة عمل بشكل غير مباشر، وبتحقيق عائد إجمالي بقيمة 1.5 مليار دولار سنويا.
وسائل الإعلام التركية أعلنت عن المفاوضات بين مصر وتركيا هتشهد توقيع 20 اتفاقية بين  البلدين في مجالات الطاقة والسياحة والصحة والتعليم والثقافة وزيادة حجم التجارة ل 15 مليار دولار.
قطاع السياحة واحد نت القطاعات اللي القيامة السياسية مستهدف بدرجة كبيرة من الزيارة دي خصوصا أن مصر عارفة أن أغلب منظمين الرحلات حوالين العالم من تركيا، وخصوصا في السوق الروسي اللي مصر بتعتمد عليه بشكل كامل في الحركة السياحية الوافدة لمصر واللي تعدت في السنين اللي فاتت لأكثر من 30% من إجمالي الحركة السياحية اللي مصر بتسهدفها واللي وصلت ل 14.6 مليون سائح في سنة 2010 وده العام اللي بعتبر ذرة السياحة المصرية من الدول الخارجية.

إخلاء مسؤولية إن موقع عاجل الإخباري يعمل بطريقة آلية دون تدخل بشري،ولذلك فإن جميع المقالات والاخبار والتعليقات المنشوره في الموقع مسؤولية أصحابها وإداره الموقع لا تتحمل أي مسؤولية أدبية او قانونية عن محتوى الموقع.

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

السابق وزارة المالية تعلن جدول مواعيد صرف مرتبات شهر سبتمبر 2024
التالى أمر غير متوقع.. أذربيجان تنتخب برلمانا جديدا وسط ضعف مشاركة أعضاء المعارضة