أخبار عاجلة
موعد صرف مرتبات سبتمبر 2024 للموظفين -

حشيش وترامادول.. تقارير الطب الشرعي يفجر مفاجأة في مضبوطات سعد الصغير بمطار القاهرة

حشيش وترامادول.. تقارير الطب الشرعي يفجر مفاجأة في مضبوطات سعد الصغير بمطار القاهرة
حشيش وترامادول.. تقارير الطب الشرعي يفجر مفاجأة في مضبوطات سعد الصغير بمطار القاهرة

كواليس عديدة شهدتها قضية اتهام الفنان سعد الصغير ، المطرب الشعبي، بحيازة مواد مخدرة وجلب مخدرات من الخارج عقب ضبطه بمطار القاهرة.

 

تقارير الطب الشرعي في مضبوطات سعد الصغير

وجاء في تقرير المعمل الكيماوي الوارد من الطب الشرعي بالنسبة لتحليل المخدرات حيث تبين من فحص المادة المخدرة المرسلة من النيابة العامة أن السجائر الالكترونية - فيب- تحتوي على جوهري الحشيش والمخدر.

 
فكانت النتيجة تشمل تحليل عينتي البول والدم لسعد الصغير، أنها تحتوي عينة تحتوي على أحد نواتج أبيض الحشيش المدرج بالجدول الأول من جداول قانون المخدرات، ومخدر الترامادول وأحد نواتج الترامادول المدرج بالجدول الأول من جداول قانون المخدرات.

وتقرير فحض المضبوطات عبارة عن 9 أجهزة -سجائر الكترونية- منهم عدد 3 بيضاء اللون و2 لبني اللون و2 خضراء اللون وواحد زهري اللون وواحد ذهبي اللون جميعا سائل زيتي اللون ووزنت 224 جراما و80 سم وثبت أن السائل بالسجائر يحتوي على المادة الفعالة للحشيش المدرجة بالجدول الأول من جداول قانون المخدرات.

 

اعترافات الفنان سعد الصغير


واعترف سعد الصغير في تحقيقات النيابة العامة : «اللي حصل إن أنا من حوالي 4 أيام سافرت أمريكا كنت رايح اشتغل وأعمل حفلتين للي منظمهم، وهو اللي طلبني في أمريكا ونظملي الحفلتين وبعد ما خلصت أداني هدية مجموعة من الفيب - سجائر إلكترونية -، وقال فرقهم على الفرقة بتاعتك عشان هو عارف إني مش بشرب سجاير، وأنا كنت عارف إنها سجائر عادية فأخدتهم وركبت الطائرة من أمريكا وكنت راجع على مصر وفيه ترانزيت في الدوحة في قطر، وكنت معايا شنطة واحدة فيها لبسي منهم بدلتين، وفيهم الكيس الأسود اللي جواه سجاير الفيب - السجائر الإلكترونية- اللي إدهالي، ووصلت مطار القاهرة قبل الفجر».

وتابع الصغير في اعترافاته : «لقيت فرد جمرك بيسألني معاك حاجة قلت له مش معايا غير شوية سجائر فيب، وقالي هات الشنطة الفيب دي هتتجمرك وخد الشنطة وفتحها ولقى في الكيس حوالي 19 جهاز سيجارة فيب، وقالي إن في 9 منهم ريحيتهم مش حلوة، قلت له يعني إيه قالي يعني كويسين؟ قلت له طب أتأكد عشان كلهم زي بعض، وقالي لا هم الـ 9 دول مش كويسين، وعمل حضر ورجعلي باقي السجائر الفيب والشنطة وخد الـ 9 اللي بيقول عليهم، وده كل اللي حصل».

تابع أحدث الأخبار عبر google news

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

السابق ضبط قضايا اتجار في النقد الأجنبي بـ 8 ملايين جنيه
التالى الأهلي يطالب كل اللاعبين بالتواجد في الاستاد غدا للمشاركة في احتفالات الدوري